fleurreijngoudt.reismee.nl

4. Tutkimuksessa välttäminen käyttäytymistä

Studieontwijkend gedrag

Met het laatste beetje verse filterkoffie in mijn rode Pelikaanstraatkopje (ik kan mijn liefje natuurlijk geen instant troep opdienen) zit ik achter mijn bureautje. Er moet gestudeerd worden: vrijdagmiddag om 12u de masterdeadline van het vak diasporas, transnationalism and refugees. Geen makkelijke klus en als je de avond tevoren toch besloot op pad te gaan, is de concentratie al helemaal ver te zoeken.

De versie koffie is niet het enige wat me doet denken en m'n liefje. Naast me in de kast ligt een bagagelabel met daarop M de Groot Rovaniemi. Exact een week geleden haalden we rond deze tijd de sleutel op van Rudolfs Hostel op. Een tikkeltje teleurgesteld omdat we gevraagd hadden om een tweepersoonsbed en ontbijt en beiden niet terug zagen bij onzer Rudolf. Maar na een klaagtelefoontje naar de receptie, de bedden tegen elkaar te hebben geschoven en een korte verkenningstocht, concludeerden we dat het hostel lang zo ellendig niet was.

De Kerstman

In de gezamelijke ruimte beneden in het hostel, voorzien van boekenkast, spelletjes, tv, keuken en koffiezetapparaat, nuttigden we elke ochtend een lekker ontbijtje met bovengenoemde verse koffie. Na zo'n zelfgemaakt ontbijtje konden we fris aan de dag beginnen. Op dag één besloten we de bus te nemen naar Santa Claus Village. Het is geen grap, hier woont hij echt! Bovenop de Artic Cirkel.

De beste man de hand geschud - een ieder krijgt de hartelijke groeten - en een kletspraatje gemaakt. Op een gegevenmoment sprak ik de legendarische woorden: 'Dear Santa Claus, it was really nice meeting you, but I think we should go now. There are lots of children in the queue who are even more exited to see you!'

Nog snel even wat kaarten gepost in Santa's official post office en toen moesten we letterlijk rennen voor de bus, want 's avonds stond...

Sneeuwschoenen

...ons een heuse Moonlight Walk on Snowshoes te wachten. Hilariteit ten top natuurlijk, want als je je benen niet hoog genoeg optrekt, blijft de neus van je sneeuwschoen in de sneeuw steken en val je voorover. En probeer jezelf dan maar weer eens overeind te helpen. Hè Laivy? Haha.

Ondanks het feit dat we helemaal gebroken thuis kwamen, besloten we toch een nachtelijke wandeling te maken naar de rivier om een glimp van het Noorderlicht op te vangen. De eerste avond schoten de groene stralen de hemel uit, maar deze avond bleef het vrij rustig. De volle maan gaf zoveel licht, dat het Noorderlicht weinig kans had zich te laten zien.

Arktikum

Woensdag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we naar het Arktikum geweest. Een museum and arctic science centre. Mij viel het ietwat tegen. Volgens mij Laivy ook, maar ik zal voor mezelf praten. Schijnbaar is het het belangrijkste museum over de geschiedenis en de cultuur van Lapland. Maar goed dus dat we niet meer musea hebben aangedaan.

Zoals gebruikelijk de dag afgesloten met onze avond wandeling 'opzoek naar het Noorderlicht'. Deze keer hoefden we niet ver. We schoven de gordijnen open en daar was het. Een dikke vette rode streep door de donkerblauwe lucht met op de achtergrond nog wat groene tekeningen. Binnen no time hadden we de jassen en skibroeken aan en stonden op de bevroren rivier foto's te schieten.

Legend of four winds

We moesten echter bijtijds naar bed, want het busje van Lapland Safaris zou ons om 9u oppikken voor Legend of four winds. A snowmobile safari to a reindeer farm. FANTASTISCH. Solo driving possibility between 1-4 hour EUR 39/per person, 4- h EUR 78/per person.

Toen de Laivy's hoorden dat er twee Japannertjes waren zonder rijbewijs (en dus niet op een sneeuwscooter mochten rijden) boden wij -aaridg als we zijn- direct aan om allebei op een eigen te gaan zodat de grietjes bij ons achterop konden.

Om het spreekwoordelijk ijs te breken vroeg mijn passagier of Laivy m'n best friend was, waarop ik zei: 'Nope, she's my girlfriend.' Na wat beschamend gegiechel een erg rustig tochtje gehad. Haha. Ik kan niet wachten om naar Azie te gaan!

Conclusie

Ik kan hier lang en kort over schrijven, maar de conclusie is duidelijk. Het was fantastisch. En nu mis ik Laivy in alles wat ik doe. Maare, ik ben al op de helft van mijn Helsinki avontuur. Gelukkig zijn alle highlights zo goed als achter de rug (Tallin, Suomenlina, Lapland), want mijn geld is op.

In april staat er nog een reisje naar Rusland gepland, maar gezien de nieuwe anti homowet en de hoge prijs betwijfel ik of dit tipje aan mij is besteed. We'll see.

Dikke zoen voor een ieder en tot een volgend verhaaltje,

xx

Reacties

Reacties

Clawdi

Aaaah Fleurtje, wat een fijn verhaal! Laivy was denk ik even vergeten te vermelden dat zij op haar giecheltje was gevallen bij jullie wandeling. Maar dat was vast omdat de andere herinneringen overheersten! Kijk je nog even naar je tentamens begin mei? Dan komt de P-straat wellicht weer even buurten, ditmaal in volledig comíté! xxx

Dinja

Legend of four winds, woooohooooow!!
Fantastisch verhaal, weer een paar minuten minder gewerkt :). Lees liever heel de dag jou verhalen!

Mooie foto's schat en thanks voor de lieve kaart!

Groetjes xxxx en liefde uit Dordrecht

Moeder Con

Lig hier flauw om de actie bij de Santa! Weer toppie moppie. Ga het snel even voorlezen aan Vader Bram. Skype je later!

Marlien

Kleine draak, prachtige weergave is het weer geworden, zou de tijd zo hop een weekje terug willen draaien.

Een kleine kanttekening; niet alleen ik viel met mn neusje in de sneeuw.. Ik kan me nog een andere duikeling van een zeker iemand herinneren. Nu goed, het zij je vergeven.

Kussie!

Fleur

Haha Laivy. Dat is het voordeel van de schrijver! Xxx ik mis je

lisa

Fleurtje, top vermaak die verhalen van jou! Klinkt heerlijk, blijf genieten! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active