fleurreijngoudt.reismee.nl

H1. Ensimmäinen viikko on ohi

De eerste week zit erop

Met een handdoek om haar middel stapt Laivy Reijngoudt haar slaapkamer binnen. Een goed ontbijt en een warme douche blijft een uitstekend middel tegen een borreltje teveel. Alsof die frisse geur de neusgaten van Laivy de Groot geprikkeld heeft, galmt het inmiddels welbekende deuntje van Skype door de kamer.

Een goede verrassing zo spontaan op de brakke zaterdagmiddag. Gelukkig lijkt het zo erg niet, want aan de andere kant van de verbinding is het nog steeds een uurtje vroeger. In Utrecht moet gevoetbald worden. Een gesprek van korte duur dus. Maar nu Laivy Reijngoudt zich bedenkt dat er ondanks het tijdverschil ook in Utrecht weer een week voorbij is, vond zij het tijd worden voor hoofdstuk 1.

Donderdagavond zijn de vakken definitief gekozen onder het genot van een bord pasta bolognese. Melissa en Melissa uit het Franstalige Belgische Liège eten voornamelijk pasta. Well, wat er ook gebeurd, vanavond wordt het bloemkool!

Dinsdag begint International Journalism van 10-12. Dat zal nog knap lastig worden, want het ritme is momenteel een stuk verschoven. Gezien er nog geen verplichting zijn, hangt het Helsinkise leven aan elkaar van samen eten, samen drinken, preparty's en afterparty's.

Zo bleek er woensdag een dinnerparty at Domus Academica. Een Hoasflat in het centrum van Helsinki met een grote gezamelijke ruimte op de bovenste etage. Na wederom een bord pasta en wat biertjes werd Laivy opgeslokt en met de horde meegevoerd naar Roska. Vrijvertaald: rotzooi.

Een club vol met gerecycled afval. Zitjes van oude busstoelen, muren vol oude kranten. Om een uurtje of 2 dacht Laivy nog een laatste bus te kunnen halen, maar die was om half 2 vertrokken. Er gingen nog wel nachtbussen, maar die waren inclusief een wandeling van 2,5 km. Alleen, in het donker, door de sneeuw.

Mwa. Vandaar dat ze opeens in een taxi zat met 3 onbekende, alleraardigste jongemannen terug naar Kannelmaki. Een van de drie bleek de bovenbuurman die gisteren ook op het eerste ESN feestje aanwezig was. ESN is de internationale studentenorganisatie die alle internationale feestjes organiseerd. Gelukkig gaat er op vrijdag nog een trein om 3u, waardoor Laivy keurig om half 4 in bed lag.

Als het goed is, zijn er op zaterdag en zondag de hele nacht treinen, dus zodra ook de regelmaat haar weg naar Helsinki heeft gevonden, lijkt het een mooi streven om de nachtelijke feestjes te beperken tot vrijdag, zaterdag en zondag. Dan zijn er nog vier dagen over om te chillen of te studeren.

Rakkaus ja suudelma,

(Liefs en een kusje,)

Fleur

Ps. Mochten er liefhebbers zijn om een tripje te maken naar Helsinki, dan is het lesschema per mail op te vragen. Wat natuurlijk niet betekent dat je anders niet kan komen! De meeste vakken zijn namelijk maar 2 x 2 uur per week. Ik volg steeds 1 vak + dinsdag en donderdagavond Finse les. Er zijn echter een paar 'intensieve vakken' die maar een week duren, maar dan wel elke dag. Dus dan is er wellicht overdag niet veel tijd voor andere zaken. Anyway. Mailen :). X

Ellen

Hey Laivy,

Lekker blogje wederom! Een genot om te lezen.

??? ??

vraag maar aan Korrie wat dit betekent.
Babelfish deed geen nederlands naar Fins! Wel Engels naar Koreaans, hahaha

Ellen

oeps, niet gelukt!

Hij maakt er vraagtekens van.

Laivy herself

Haha tante Ellen, Korrie blijkt gewoon Dasol te heten. Dat kan ik nog wel aan. Dus das mooi. Zal zo eens vragen wat het betekent. Ben nu lekker m'n bloemkool aan het koken. Dikke zoen!

Mammie

Hoi hoi, denk echt dat je ooit "de gouden ganzenveer" wint hoor. Leuk!

Mammie

Is "Korrie" by the way" al weer terug?

Mammie

O ja dat moet wel kwa dat je haar naam nu weet :). Voor mij blijft het "Korrie"

Claudia

Lovin' it! Keep up the good work&enjoyyyyyy!!! Hele dikke kus vanuit Oz!

Aranka

Fleurtje, wat schrijf jij leuk! Echt heel leuk om de verhalen te lezen :) Je wordt nu al flink in de feestje gegooid, haha. Geniet er maar lekker van! Hele dikke kus!

Celine

sweeeeeeeeeeeeet=) nauttia siitä! xxx

Marry

Hoi Fleur.
Wat leuk om je zo te volgen. Lukt het een beetje om Fins te leren? Lijkt me niet makkelijk.
Veel plezier, he.
groetjes, Marry

Fleur

Leuk, al die reacties! x Helaas nu alweer stappen. www.thetiger.fi haha. Zal heftig worden.

Avelien (BUUF)

Hallo Fleurtje, Gisteren erg gekeken of ik je zag vanuit het vliegtuig. Ik zag jou niet maar Helsinki straalde, was duidelijk blij met haar nieuwste bewoner. Gelukkig dat ze er ook bloemkool hebben. ,twas er wel koud trouwens. Goed verhaal blijf het volgen.

Dinja

Dit verhaal geeft mij weer een beetje energie om het laatste uur van mijn werkdag door te komen!!
Lieve Fleur, ik ben blij met de positieve verhalen uit Helsinki!!

Dikke kussssssss en tot mails

Bert Mostert

Hei Fleur,
Mukava lukea teidän tarinoita. Näyttää siltä et mieleisekseen.
Tulen hyvin olla Suomi halusi. Ehkä se on joskus. Terveisin Bert Mostert